Grekisk mytologi

Igår började jag äntligen läsa den där boken . Grekiska myter & sagor av Claes Lindskog . Han använder ett väldigt gammalt och konstigt språk i boken , så den är lite svår att förstå sig på , men man fattar ju sammanhanget . Men alla dessa gudar , över hav , himmel , jord & helvete .. Bli ju knäpp . Hade det inte varit enklare om man inte fick gifta sig med sin syster ? Helt knäpp den där mytologin är .. Zeus , Hades , Hera , Aros , Pandora , & alla dessa gudar ..

Läste igår myten om Kronos , han fick barn med sin syster Reia , sex stycken , Hestia  , Demeter , Hera , Hades , Poseidon och Zeus . Den här historien är helt sjuk , för ingenting är verkligt . Kronos åt iallafall upp dessa barn , en efter en .. Men som tur var lyckades Reia gömma undan det sista barnet , Zeus . Hon gömde honom långt in i bergen till han var en stor och stark ung man . När Zeus var tillräckligt mogen , gick han till Kronos och tvingade honom att dricka kräkmedel . På så vis kräktes han upp alla Zeus syskon . Zeus besegrade sin fader , och tog över tronen . Han delade världen mellan sig och sina bröder . Hades fick underjorden , Poseidon fick havet .
Myten är förkortad , men ni förstår iaf ? Inte konstigt att man blir knäpp av det här ? Det är ju helt skruvat . Tycker jag iaf :p



Kom hem från Niklas för snart en timme sen . Vi kollade på filmen Deal , den var skitbra faktiskt ! :)
Och jag måste verkligen göra klart mitt svenska arbete , annars kanske jag inte får nå betyg i svenska .. Och det skulle ju vara förargligt :(

Någon som vill vara bärhjälp under vecka 22 ? Behöver all hjälp jag kan få :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0