Svenska B, renässans och klassicism

Jag antar att jag inte är den enda som just nu läser Svenska B & håller på med renässansen och medeltidssvenska .
Jag har kört fast riktigt ordentligt , men ska försöka lösa det ändå . Jag har googlat på denna uppgift på hundra olika vis , men bara hittat ett , (ETT!) alternativ som passar med det jag ville ha . Länken hjälpte mig dock inte alls .

Därför ska jag nu skriva om uppgiften , som kanske kan vara till hjälp till någon annan senare .

Uppgiften handlar om att tolka en dikt som är skriven av Christina Regina von Birchenbaum (?) (de enda alternativen på internet, skickar mig till att hon är finländsk?)
Dikten lyder iallafall:


Fämhundrat mill at sträckia
mig tycktes mödha ring,
I sorg och troo iagh söckte
min hiärtans kiära mann,
min sorg thet fast föröckte,
iag söckte och intet fan.


(/Maken har fallit i strid och tre års äktenskap är till ända. Tre barn hann Christina Regina föda. Nu, nitton år senare, är två döda och dottern lever, eventuellt, i ett annat land. /)


Näst Gudh, min tröst iag hadhe,
hoos tig min dotter kiär,
nu ästu migh beröffwat,
utöwer siö och sandh,
Gudh tröste mig bedröffwat,
och tig i fierran landh.


Dikten är inte lätt alls att tolka, om man inte är insatt i äldre svenska & de nordiska språken.
Min tolkning:

Femhundra mil i sträck,
Min ansträngning tycktes vara obetydlig,
Driven av sorg och tro sökte jag
Efter mitt hjärtas kära man.
Min sorg gjorde mig tokig
Jag sökte och sökte, men inget fann .


Näst efter Gud, min tröst jag hade,
hos dig min dotter kär
som nu också äro mig berövad
nånstans utöver sjö och sand.
Gud trösta mig som är bedrövad,
Och dig min dotter uti fjärran land.

Jag har inte en aning om ifall min tolkning stämmer , men det kanske får er på spåret iallafall . Lycka till !


Kommentarer
Postat av: RAz

Tack för din version, jag förstog att man måste våga att översätta den på eget sätt. Det var jätte bra

2009-04-13 @ 12:46:30
Postat av: Zule

Tack för din tolkning av denna text, det hjälpte mig en massa precis nu när jag googlade. Btw trevligt blogg du har!



kram

2010-10-28 @ 23:19:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0