Bamsemiddag

Nu har vi precis ätit klart. Lagade en supermiddag till Emil bestående av helstekt fläskfilé i ugn med potatisgratäng. Smart som jag är hade jag köpt rotfruktsgratäng istället för potatisgratäng, så jag fick ställa mig & pilla ur morötter & dylikt. Men Emil blev supernöjd ändå, tyckte det smakade super & det är väl huvudsaken ? :)

Fläskfilén är super enkel att göra, tar bara lite tid i ugnen, men det är det värt!
Så här gör du:
Rensar först filén & skär sedan skivor, fast att du inte låter kniven gå helt igenom, så att den fortfarande håller sig som en bit, men hack i, förstår ni ? :)
På plåten lägger du aluminiumfolie & pensar med olja under, för att den inte ska bränna fast. Sedan penslar du själv filén när du lagt dit den. Mellan skivorna kryddar du med vitlökskrydda & på hela filén kryddar du med salt, vitpeppar & någon annan krydda som t.ex. grillkrydda, in i ugnen på 175-200 grader i 45-60 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0